Forum Motocykli Yamaha
http://motocykl.org/

wyprzedzenie zapłonu
http://motocykl.org/viewtopic.php?f=2&t=6663
Strona 1 z 2

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 11:25:55 ]
Tytuł:  wyprzedzenie zapłonu

Mody z zawieszeniem na razie z powodzeniem zakończone, czas na silnik.

W factory pro jest jakiś mod za ok 100dolców z wyprzedzeniem zapłonu o 5 stopni. coś się kombinuje z kołem alternatora... nie wiem jak to dokładnie wygląda. ale... gdy wymieniałem swój dekiel alternatora, zobaczyłem że czujnik na kole magneto można dość łatwo przy pomocy wiertarki przestawić w obie strony o kilka stopni.

Jaki to ma sens ? Kot jest fabrycznie ustawiony na paliwo 87 oktanów, z modem 5 stopni trzeba jeździć na paliwie 89+ oktanów. Wcześniejszy zapłon oznacza mocniejszy silnik w całym zakresie, mniejsze spalanie, same plusy. Minusem jest jedynie ryzyko spalania stukowego co przy paliwie 95 oktanów w Polsce nam nie grozi.... w samochodzie efekty były wyśmienite.

Zapraszam do dyskusji drogich tunerów...

Autor:  Nemmo [ 2011-03-28 12:17:52 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Ja sie tylko zastanawiam czy aby to nasze piekne paliwko 95.... ma aby na pewno te 95 oktanow :roll:

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 12:49:55 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

ile by nie mialo to i tak bankowo wiecej niz 89.

juz wiem jak wyglada ten "patent" factory pro. na wale i w kole magneto jest rowek w ktory wchodzi taka blaszka ustalajaca, factory pro sprzedaje taka blaszke podszlifowana za 60dol. do tego jeszcze trzeba kolo magneto sciagnac.

Autor:  Wojt@s [ 2011-03-28 12:58:59 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Zmienisz zapłon o 5 stopni, zaczną się problemy z doborem ciepłoty świecy.

Wczesny zapłon nie do końca jest taki och i ach, będzie powodować nadmierne grzanie aż do spalania stukowe.

Co do paliwa : Im większa liczba oktanów, tym mnie gwałtownie spala się paliwo. Mówię o czystym PB95, PB98 . Spalając się mniej gwałtownie zapewnia gorsze osiągi, z racji zmiany kaloryczności paliwa. Nie mówie tutaj o dodatkach typu eter :mrgreen:

Kombinuj nikt Ci nie broni :mrgreen:

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 14:05:55 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Wojt@s napisał(a):
Spalając się mniej gwałtownie zapewnia gorsze osiągi,


no i po to właśnie takie kombinowanie, aby punkt maksymalnego ciśnienia był tam gdzie był projektowany...

no ale fakt, może się grzać bardziej. trzeba będzie odkamienić chłodnicę i usunąć muchy... :mrgreen:

czy jest jakiś ścisły na forum bo ja humanista jestem, o ile mm trzeba przesunąć czujnik aby uzyskać 5 stopni na kole o r=65mm ?

Autor:  stoodent1 [ 2011-03-28 14:16:51 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Robisz równanie 65/360*5= 0,902(77)mm

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 14:32:53 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

stoodent1 napisał(a):
Robisz równanie 65/360*5= 0,902(77)mm


to jakaś bzdura wychodzi,
mamy koło o promieniu 65mm czyli fi 130mm
no i na obwodzie tego koła mamy czujnik, chcę go przesunąć na obwodzie o 5 stopni, czyli ile to będzie mm po obwodzie.

Autor:  stoodent1 [ 2011-03-28 14:36:02 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Luterq ups mój błąd myślałem ze mówisz o obwodzie :D

Już liczę :D

obwód 2 * pi r
2*3,14159265*65 = 408,407mm

(405,407 / 360stopni )* 5 stopni = 5,67mm przesunięcie na obwodzie tego koła

na matmie zawsze miałem w d... za to że nie dokładnie czytałem zadania, zbyt szybko chciałem kończyć :lol:

Autor:  pango [ 2011-03-28 14:41:59 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

cyrkiel i katomierz :)
i wszystko jasne :lol:

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 14:55:08 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

stoodent1 napisał(a):
obwód 2 * pi r
2*3,14159265*65 = 408,407mm

(405,407 / 360stopni )* 5 stopni = 5,67mm przesunięcie na obwodzie tego koła


to ma sens, myślę, że 5-6 mm bez problemu da się ten czujnik przesunąć. Może nawet jakąś fotorelację zrobię.

Autor:  tomi.n [ 2011-03-28 15:53:29 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Nieźle kombinujesz, z moich obliczeń też przesuniecie o 5* to 5,67mm , ale tak sobie myśle czy nie jest to za dużo, może zrób parę odnośników i przesuwaj ten czujnik po kawałku. Z doświadczenia wiem, że wartości książkowe czasem delikatnie odbiegają od rzeczywistości. W samochodach jak ustawiam zapłon czy to w silnikach z samoczynnym zapłonem czy iskrowym zawsze delikatne przyspieszenie zapłonu ma pozytywny skutek, tu chodzi o to żeby nie przedobrzyć. Zauważyłem, że każdy silnik reaguje inaczej, pewnie liczy się tutaj stopień zużycia poszczególnych elementów.

Jak skończysz to pochwal się rezultatem. Powodzenia

Autor:  fizol [ 2011-03-28 17:38:29 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Luterq napisał(a):
stoodent1 napisał(a):
obwód 2 * pi r
2*3,14159265*65 = 408,407mm

(405,407 / 360stopni )* 5 stopni = 5,67mm przesunięcie na obwodzie tego koła


to ma sens, myślę, że 5-6 mm bez problemu da się ten czujnik przesunąć. Może nawet jakąś fotorelację zrobię.




fotorelacja naprawdę była by pozytywna :d jestem ciekaw efektów też po zrobieniu ;)

Autor:  Luterq [ 2011-03-28 20:05:14 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

fizol napisał(a):
fotorelacja naprawdę była by pozytywna :d jestem ciekaw efektów też po zrobieniu

pozostaje jeszcze jeden problem, wiem o ile, muszę ustalić tylko w którą stronę mam ten czujnik przesunąć :mrgreen:

Autor:  tomi.n [ 2011-03-28 20:48:53 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Jeżeli ma być wcześniej to zasada jest taka, jeżeli czujnik znajduje się na ruchomej części to przesuń z obrotami, a jeżeli na stałej rusz pod obroty silnika

Autor:  Luterq [ 2011-08-23 10:57:56 ]
Tytuł:  Re: wyprzedzenie zapłonu

Wczoraj przy okazji zmiany oleju miałem chwilę czasu, sprawdziłem jak się kręci magneto i kręci się tak jak opony, przerobiłem czujnik i przesunąłem o jakieś 4-5 mm.
Pierwsze testy wypadły obiecująco, dupo-hamownia przekazała sygnał, że jedzie się inaczej niż zawsze, na 90% jest lepiej. Wrażenie, że zmniejszył się lag pomiędzy rolgazem a reakcją silnika i bardziej się uwidoczniła bariera "turbo" przy przechodzeniu 5-6 tyś obr.


Zapala bez problemu, żadnych stuków i innych niepokojących objawów. Na razie to pierwszy dzień, zobaczymy czy nie będzie się grzał w korku bardziej niż zwykle, za kilka dni się okaże jak spalanie, a we wrześniu wyjdzie cała prawda o mocy na torze w Nowodworze.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/